17 nov. 2012

“Españolizar” o el pecat de ser català

Publicat en 19:26 sota CULTURA,Llengua,POLÍTICA

 XAVIER CUBERO

Francisco Javier Cubero Egea va néixer a Badalona (Barcelona, Espanya) el 1960.

Llicenciat en Filologia Hispànica per la Universitat de Barcelona i tècnic especialista en Arts Gràfiques, actualment desenvolupa la seva tasca docent en el programa de Graduat Superior de Disseny de l’Escola Elisava, centre adscrit a la Universitat Pompeu Fabra, i al Col · legi Santa Teresa de Lisieux de Barcelona, on és professor de llengua i literatura.

Autor de diversos llibres inèdits de poesia, poemes seus han aparegut en diverses revistes espanyoles i d’altres països com Argentina, Colòmbia, Mèxic o Perú. Ha publicat “El corazón de limo” (Barcelona: Paralelo Sur Ediciones, 2007).

És el creador i editor del portal d’Internet eldigoras.com i director de la revista de literatura Paralelo Sur, publicació semestral en paper editada a Barcelona.

Ha escrit aquest magnífic text que convindria que llegís el Sr Ministre Wert, cosa que dubto que faci. Deu tenir altres feines més importants…

“ESPAÑOLIZAR” O EL PECADO DE SER CATALÁN

Haber nacido en 1960 me proporciona una cantidad considerable de recuerdos, entre ellos el de un niño de 6 años que cada mañana, en el patio del colegio, cantaba el “Cara al sol” con el brazo en alto, como si fuera un juego, mientras una bandera, roja y gualda, ascendía por el mástil.
De aquella época es también una fotografía de escolar dócil posando ante un decorado de libros, con un ventanal de cipreses pintados al filo de un arroyo, un busto de Cervantes y un mapa político de España. Una fotografía en blanco y negro coloreada con anilinas tristes ya, de tiempo y de experiencia.
Quien supo de materias obligadas, como una Religión centrada en el pecado y en la culpa o aquella denominada Formación del espíritu nacional guiada por el odio y por el miedo para cultivar un nacionalismo español de hoja perenne, oye ahora mensajes parecidos, bajo la misma bandera que esconde el águila aunque esté claro que mantiene las garras afiladas.
Así el país, aquel país tan impuesto como ficticio, vuelve hacia el blanco y negro maquillado de anilina, de la mano de un ministro de Educación apellidado Wert: «Sí, nuestro interés es españolizar a los alumnos catalanes».
Fui un alumno catalán curiosamente españolizado. Mi madre, nacida en Granada, contrajo matrimonio con mi padre, nacido en Zamora, y algún tiempo después nacía yo en la ciudad de Badalona. El catalán estaba perseguido por el nacionalismo español gobernante, la escuela era en castellano, la ideología venía de la mano de aquellas enciclopedias Álvarez que, sin embargo, recuerdo con afecto. El tiempo tuvo que llevarse la mitad de mentira, de imposición y de odio que contenían ciertas enseñanzas. Algo debió ayudar tener buenos maestros que no eran catalanes, una madre cariñosa e inteligente que les pedía a los vecinos que nos hablasen catalán a mi hermano y a mí, o un abuelo andaluz tan republicano como honesto.
Pero los vecinos que eran catalanes nos hablaban en castellano, ¿quién sabe cuánto de cortesía y cuánto de miedo podía haber en aquella buena gente cuyo pecado principal consistía en ser catalanes y hablar catalán en Catalunya? ¿A alguien se le ocurre que se le pueda prohibir hablar su lengua a un castellano en Castilla? Ahora parece que la memoria es frágil, aquí no sólo se persiguió al republicano, también se persiguió al catalán sólo por serlo, algunos se olvidaron pronto o se inventaron otra historia.
Crecí en un país cuyo interés era españolizar a los niños catalanes. Aunque yo no hablaba catalán tuve que acostumbrarme a ser “polaco” y decidí aprovechar, a los veinte años, el Servicio militar obligatorio que me llevó a Sevilla para empezar a hablar un catalán titubeante con aquellos catalanes que no me conocían. Así, cuando volví, empecé a construir mi segunda lengua, el catalán, a pesar de un franquismo que pensábamos muerto, a pesar de una educación españolizante, a pesar de quienes nos llamaban polacos, como si fuera una broma, como si no se destilase en el apelativo ese odio ancestral de “lo español” hacia lo diferente, ese afán de imposición y tabla rasa.
Empecé a hablar catalán por voluntad propia y por convencimiento de que esa lengua debía ser tan mía como la otra, por vivir en una tierra integradora a la que durante mucho tiempo se le ha negado su esencia de nación. Y eso nada tenía en contra de España, de una España ideal que siempre ha sido bombardeada desde la Meseta y desde sus aledaños. De una España que fuera tan integradora como Catalunya, que estuviera orgullosa de una diversidad real. Una España que hoy ya parece imposible.
Pareció un proyecto viable en la mal llamada Transición, donde hubo ejemplos de diálogo y donde las concesiones a la presión de la oligarquía franquista y de un ejército contaminado dieron a luz una Constitución pactada que, a pesar de todo, podía suponer un marco de convivencia. La politización de los tribunales acabó con ese sueño y un Tribunal constitucional manipulado y disminuido en número demostró que lo votado en un parlamento y refrendado por la mayoría de una población podía ser deshecho por un puñado de magistrados. ¿Democracia?
El 11 de septiembre de 2012 salió a la calle un pueblo cansado de tres siglos de incomprensión, cansado de la continua involución de la política española, cansado de la corrupción de la casta política, cansado de la gestión de la crisis financiera. No es el dinero lo que mueve las banderas independentistas, es la dignidad que un día y otro pisotea esa Castilla antigua que se llama España.
Y la respuesta es el insulto y vuelve a ser el miedo. La respuesta es seguir intentando arrinconar la lengua hermana en ese cainismo miserable que lastra la historia de lo que pudo ser España y hoy no es más que el Estado español. Ahora nos dicen que no somos soberanos, que no podemos decidir nuestro futuro, ni los catalanes de padres catalanes, ni los catalanes de padres castellanos, extremeños, andaluces… Esto es la democracia española, escrito en castellano, con el dolor de quien creyó en una democracia verdadera y hoy se pregunta a qué espera el 15M, a qué esperan los verdaderos demócratas para salir a denunciar en la calle el regreso del odio, de la intransigencia, de la uniformidad.
Soy profesor de castellano en Barcelona, mis alumnos hablan dos lenguas con el mismo orgullo, el castellano con un dominio similar o mejor que el de la mayoría de los niños de Castilla. En mis clases de castellano no hay ideología, hay reflexión. Hay lengua, una lengua castellana hermosa y rica, con una tradición literaria que está muy por encima de la política cicatera de estos tiempos. Mis alumnos no necesitan que venga nadie a españolizarlos, quieren crecer libres y ser demócratas y que se les acepte porque son personas y no porque puedan ser votantes. Son catalanes en un sistema educativo integrador, donde la lengua vehicular es el catalán, la lengua propia de Catalunya. Esa Catalunya que pudo ser nación española y que tendrá que ser nación europea, lo que siempre ha sido; pero de la mano de un independentismo gestado fuera de Catalunya por los intolerantes.
¡Qué lástima que en el resto de España haya tan poca empatía, tan poca capacidad de entender lo diferente!
Mañana es 12 de octubre, no voy a celebrar vuestra incomprensión. Ser catalán era, para muchos catalanes, la única manera de ser español; ahora será la única forma que tiene un catalán de ser europeo.
No soy nacionalista, los nacionalistas son Wert o Rajoy, el que calla. Soy catalán, señores, mi padre es de Zamora, mi madre de Granada. No voy a alegrarme ni voy a repartirme cuando llegue la independencia. Soy catalán, votaré por esa independencia,  y espero que algún día podamos ser buenos vecinos, al fin y al cabo soy profesor de castellano, esa lengua que otros llaman español.

         

 

69 respostes

69 respostes a ““Españolizar” o el pecat de ser català”

  1. Pere Baquésen 17 nov. 2012 en 22:13 1

    Todavia me acuerdo del maestro con gabardina que nos trataba de españolizar.
    Gracias por tan magnificas reflexiones.
    Es un placer leer tus lineas.

  2. Jaume Pubillen 18 nov. 2012 en 12:28 2

    Sí, Pere. De mestres d’aquests n’hi havia molts, molts d’ells obligats per la gana que hi havia (cal dir-ho tot) i no pas per convicció. Però el que no s’entén és que encara hi hagi WERTS de torn amb aquesta mentalitat i que no els faci vergonya proclamar-ho… Vol dir que no hem avançat gaire i que segueixen sense entendre res.
    Una abraçada

  3. Xavier Cuberoen 23 nov. 2012 en 22:45 3

    Moltes gràcies per la publicació del text. Vivim hores de la màxima importància i no hem de mantenir-nos al marge. Davant de la incomprensió i, el que és pitjor, la campanya de la por i la campanya bruta orquestrada per la dreta antidemocràtica de sempre, la nostra resposta ha de ser el vot lliure i serè per aquells partits que respectin el dret a decidir, el dret d’autodeterminació.

    Hem de treballar per la democràcia i el respecte. Som catalans i ciutadans europeus, seria capaç Europa d’expulsar-nos? Tinc els meus dubtes, però si, per diferents pressions fos així, podríem entrar amb orgull en aquest grup de nacions que, com
    Noruega, Suïssa o Andorra, demostren que alguna cosa important no funciona a la Unió Europea.

    Comencem a construir el nostre futur, sense por. Jo no era independentista, ni ho sóc, però en qualsevol de les llengües que parlo sóc demòcrata i sóc català. Aconseguim la independència i, desprès, seguim parlant de llistes obertes, consultes al poble, polítiques socials, drets…

    Ens mereixem un futur millor.

    Votem els partits que donen suport al dret a decidir i la consulta sobre l’autodeterminació.

    Una abraçada,

    Xavier/Javier Cubero

  4. Jaume Pubillen 24 nov. 2012 en 0:19 4

    Xavier: Vaig trobar el teu text i em va agradar molt. Per això vaig creure que tenia l’obligació de difondre’l. És una reflexió magnífica que hauria de llegir molta més gent.
    Tant de bo poguéssim aconseguir el dret a decidir. De totes maneres, el sol fet de treballar per ser lliures ja ens farà més lliures.
    Una altra abraçada per a tu, Xavier.

  5. JOSEP BERNABEUen 10 des. 2012 en 10:02 5

    Tinc la mateixa edat i un origen similar, llegint el text m’he sentit totalment identificat i crec que son unes paraules molt encertades. Tinc sentiments que alguns volen que siguin contrapusats. Et felicito.

  6. JOan Jesús Lópezen 10 des. 2012 en 10:08 6

    Benvolgut Xavier:
    Quan vulgui definir la meva situació, ho faré amb el teu text.
    Sóc “polaco”, “xarnego” i alguna cosa més i t’asseguro que aquesta situació no hem resulta còmoda.

  7. Toni Strubellen 21 des. 2012 en 9:41 7

    Magnífica reflexió. Gràcies

  8. Carmeen 28 des. 2012 en 15:12 8

    Benvolgut Xavier:

    Com tu sóc xarnega, El pare de Sòria i la mare de Sevilla, i dedicada fins fa uns mesos a l’ensenyament, (Ara sóc de les anomenades Classes passives). El pare em deia ” la vaca és de donde pace, no de donde nace” i amb aquesta dita ens va inculcar a tots l’aprenetatge del català, llengua que he feta meva . També a l’escola ensenyava la llengua castelllana, mai l’he dit “española” de la intolerància castellana ja ens advertia l’admirat A.Machado :

    Castilla la orgullosa
    ayer dominadora
    envuelta en sus andrajos
    desprecia cuanto ignora

    Endavant company, som molts, i estem fins els “dallonses” de tanta manipulació, incrompressió i despreci.

    Una abraçada

  9. Pierre Laurenten 02 gen. 2013 en 18:18 9

    Comparteixo completament aquest correu que fa prova d’una gran saviesa, de democeacia i de tolerancia. Soc català de cor i de neixenca amb arrels centenaris a Catalunya a la que no visc desde fa moltissim de temps, pero seguin l’actualitat i veien tot aquest odi i mentides que estan escampant certs personatges politics, em demano si son dirigents o incendiaris, la gran majoria de gent pel mon, siguin d’on siguin i parlin la llengua que parlin, tots demanen pau, llibertat i benestar..que volen aquests del PP? Fer esclatar una altra guerra civil? que deixin en pau tan els castellanoparlants que els catalanoparlants, tyan els uns com els altres només demanen a viure bé, lliures i en pau!

  10. Joaquim Moreraen 17 gen. 2013 en 8:48 10

    Benvolgut Xavier,

    Et felicito per aquest magnífic article sobre la incomprensió d‘Espanya vers els catalans. Crec que apuntes molt bé les claus d’aquest vell conflicte que no són més que una idea casposa i gastada d’aquesta Espanya castissa que no ha après res, que es pensa que democràcia vol dir que puguem votar cada 4 anys un partit polític de llista tancada amb una programa més o menys sensible amb la realitat del país, però que ens considera súbdits i mers votants però no persones amb dret a decidir. Que es pot saltar el seu programa electoral per justificar l’injustificable i amb una ideologia neofascista ens vol fer tornar a les beceroles del franquisme.

    I no parlo només dels catalans, parlo de la majoria d’espanyols que tenen una mica de seny i d’intel•ligència, que segur que, si han viatjat una mica pel món i han estat a Catalunya, ens comprendran i no faran cas d’aquests demòcrates de “pa sucat amb oli” que treuen “el sant cristo gros” de la Constitució per justificar qualsevol bajanada política.

    Aquests que ataquen la cultura carregant-li un IVA desproporcionat, aquests que retallen la inversió i les subvencions a la investigació, aquest que apugen les taxes universitàries sense pestanyejar, aquest que rescaten la banca a costa de desmembrar la sanitat pública i l’educació, aquests que només pensen en fer AVE’s a tot tren i ens deixen tirats a rodalies, aquest que fan aeroports per als conills i obres públiques ruïnoses que no serveixen per res, aquests que ens tracten com a infants que no sabem el que volem i que es pensen que ens han d’adoctrinar, aquests que no han entès què és la democràcia i que només ataquen la nostra llengua, que no han entès que la diversitat de llengües enriqueix la persona, aquests que només defensen la imposició d’un única llengua, uniforme i superprotegida per sobre de la diversitat lingüística, que ofeguen Catalunya amb els seus impostos i l’espoli fiscal, aquests que només ens portaran a la ruïna econòmica i social, aquests que, més tard o més d’hora, provocaran la nostra destrucció com a poble.

    Gràcies Xavier per les teves paraules, m’has alegrat el dia.

  11. Ramón Martínen 18 gen. 2013 en 15:11 11

    Totalmente de acuerdo, y te quedas corto, tal vez lo que hiciera falta fuera catalanizar españa, te lo dice un español que desde hace tiempo quisiera ser apátrida viendo lo que hay.

  12. Pilaren 12 febr. 2013 en 11:20 12

    He leído tu artículo y parte de los comentarios que te han dejado, aunque en algo puedo y estoy de acuerdo contigo empiezo en que yo nací en el 55 y no he cantado el cara el sol aunque si tengo y guardo con cariño la fotografía con el mapa y el súper libro que en algunos casos abultaba más que el fotografiado.

    Tengo un hijo catalán y así lo considero aunque yo sea de Aragón y su padre de Barcelona y siempre le alentado a serlo, pero no estoy ni puedo estar de acuerdo con la educación que recibió hasta los 12 años en un colegio de Cerdanyola del Vàlles, pues cuando me volví a mi tierra Zaragoza, si hablaba el castellano es y era porque en casa yo le hablaba en castellano aunque cuando ni enfado con él llegaba al límite el lo sabía muy bien “le reñía en catalán” y eso quería decir vale hasta aquí hemos llegado y tocaba portarse bien. Como digo al ir a un colegio de Zaragoza (con 12 años) su enseñanza del castellano se había limitado a leer un libro en castellano en el colegio, suerte de ser un crío preguntón y con la base que tenía de su casa, sino hubiera sido un desastre en la asignatura de gramática. Que te quiero decir con esto, me encanta Cataluña aunque no puedo estar de acuerdo con el separatismo, radicalismo ni cualquier “ismo”. Tu quieres tu enseñanza en catalán estoy de acuerdo pero yo también hubiera querido una buena enseñanza de castellano con todas sus normas/reglas.
    Y más a más “una catalanada” como otras mucho que mal utilizo en mi castellano ¿no crees que es tonto el ir sembrando el odio?, sino quieres celebrar el 12 de octubre que por otro lado es mi santo, no lo celebres pero deja que cada uno tome sus decisiones, pero alientes al separatismo, con ello nadie gana nada ni Catalaluña ni el resto de España ya que todos necesitamos algo de la persona o región que tenemos al costado, y esto te lo dice alguien que ama a Cataluña ha vivido en Cataluña y tiene casa en Cataluña

  13. Joanen 07 abr. 2013 en 18:56 13

    Para Francisco Javier Cubero: Te escribo, hoy en esta noble y bella lengua que a todos deberia de unirnos y en cambio nos separa. No siendo por su querer, sinó, por el peso de su historia, que aunque la ha hecho universal, también la ha hecho opresora. Esta misma historia, ha sido desgraciadamente, causa común de conflictos, entre nuestras lenguas madres – catalán, castellano – que en sí mismas nada tenian ó muy poco que ver, como instrumentos de imposición cultural y social, ni como instrumento prevalente de dominación política. Fué una decisión totalmente de política geoestratégica, la que lo determinó para que hubiera, como en todos los imperios una única lengua oficial del imperio español.
    Este tesoro identitario, que es la lengua própia de cada nación, es símbolo y enseña, de y en, los viejos reinos peninsulares y naciones históricas. Por ende, deberian ser realidad e identidad, patrimonio común de lo que hoy conforma España.
    Las naciones y reinos históricos, recogidas en La Constitución Española, en su artículo segundo; Reconoce la realidad nacional catalana y “la denomina nacionalidad catalana”.
    Eufemismo evidente, que se oficializa para soslayar la evidencia de la realidad. Una nación con mil años de historia independiente, con su bandera (senyera), señal de su identidad, que es la bandera mas antigua del mundo todavia hoy vigente ininterrupidamente.
    La senyera catalana es la que díó origen a la española en el reinado de Carlos III.
    ¿Como pues, estas”regiones y nacionalidades históricas”, que de su existéncia y vigencia, algunos se empeñan en menospreciar. No pueden por imperativo de ley constitucional, expresar su sentimiento de identidad colectivo bajo la facultad del autodeterminismo?. ¿Pueden sentirse libremente y voluntariamente adheridas a una España, que no les reconoce su identidad nacional y política, anterior a ella?. No ha habido, sinó desde Felipe V, mas voluntad de aniquilar dicha identidad, de las mas débiles. Lástima por España. Como dijo el poeta me duele esta España, de ignorancia y desprecio. Catalunya, es hoy testigo y testimonio a España; De que el catalán es lo que une y no desune. Gràcies per el teu testimoni, de pertenença aquesta Catalunya de tots. Joan

  14. Tomàsen 09 abr. 2013 en 9:41 14

    Gràcies pel teu escrit. Jo també he estat professor de llengua castellana i subscric íntegrament tot el que hi dius.
    Afortunadament això s’acaba: ni Werts, ni Aznars se’n riuran. Ara marxem, que ja n’hi ha prou i massa!

  15. Ramonen 25 abr. 2013 en 0:38 15

    Enhorabona i gràcies pel teu escrit. Jo també em vaig “educar” amb la Enciclopèdia Alvarez i sé del què parles. Gràcies a l’integrisme castellanoespanyol, Catalunya camina vers la independència de forma decidida.

  16. Isabel Ricarten 27 abr. 2013 en 22:00 16

    Jo no sóc del 60, sinò del 52. Vaig estudiar a l’escola Talitha, la única que ho feia tot en català, tot i que la meva llengua materna és el castellà de Cantàbria. També recordo les prohibicions i, a més, les corregudes per l’escola amb els quadres de Franco, que guardàvem a l’armari de secretaria, perquè venia una inspecció. Les xuleries dels joves falangistes a les ballades de sardanes a la plaça Sant Jaume. Les persecucions a cavall dels grisos. Estimo el català, estimo la cultura. No vull que m’ho toquin. No vull que m’ho retreguin. Vull ser lliure d’una vegada. M’han obligat a ser espanyola i ja no ho vull ser més.

  17. Pilaren 03 maig 2013 en 8:44 17

    Que pena la culpa de todo siempre la tiene Castilla, y esta más pobre y abandonada que Cataluña, no se es mejor o peor por nacer en un sitio u otro, además. estoy cansada del victimismo de los catalanes y que interpreten todo a su manera. en ARAGON también mataron la justicia le cortarónla cabeza, y mira por donde, no lo estamos recordandolo todo el dia, la historia la habeis interpretado como os ha salido del sitio, y también peor para vosotros y la incultura que estais creando interpretando lo que os parece, si cualquier día el reino de Aragón no existio, según los últimos tratados de vuestra historia de eso no hablas, solo la lengua, que por supuesto hay que cuidar y respetar. TODAS.

    Que en toda españa hubo represión por si no te habias enterado en Aragón había una lengua y ya no existe, a mi sí que me han castigado en la escuela por hablar mal, que era inculto que franco estuvo en toda españa con el apoyo de muchos catalanes, por si lo habias olvidado.
    Y la mayor represión no fue alli, estudia un poco y enterate, para nuestra desgracia, o todos empezamos a quejarnos, para estar en igualdad de condiciones, que mucha pena por lo que paso pero para todos los españoles aunque no te guste, no puedes cambiar el pasado, es el que es, pero tampoco lo interpretes solo para ti. Y NO A LOS CORRUPTOS gritad más contra eso, que me parece que en Cataluña también teneis, no creo que sean de Castilla, y no soy castellana pero date una vuelta por España que es muy bonita, que paseis buen día

  18. rosaen 10 maig 2013 en 20:14 18

    Xavier Cubero, fins avui no he sabut res del teu escrit, m’he emocionat, i et dono les gràcies per la teva sinceritat, jo sóc del 43 i de tot i més, sort que a casa sempre els pares catalans amb la llengua no varem tenir cap problema, ara escriure-la, buf… fins de ben gran que em faig decidir fer els cursos de normalització lingüística. tot el meu agraïment, ho he penjat am facebook

  19. Margaridaen 11 maig 2013 en 10:43 19

    Felicitats, quin escrit tant magnífic. M’he emocionat al llegir-lo. Jo sóc del 52, vaig ser una nena ” espanylolitzada” era l’educació de l`’epoca, de familia catalana, l’escritura del català la vaig aprendre de gran, ara bé l’espanyolització no va servir-los de res. La història demostra que no podem espera cap compressió d’aquesta Espanya de matriu Castellana, el verssos d’ Antoni Machado desafortunadament són totalment vigents

  20. Carme rojoen 11 maig 2013 en 20:53 20

    Gràcies per aquest escrit tant formidable, vaig néixer el 47 i per tenir el cognom que tinc , el meu pare va tenir diversos problemes.
    Jo ho he penjat al Facebook per que tingui na bona difusó, repetetix-ho gracies , gracies

  21. Josep Lluísen 13 maig 2013 en 10:03 21

    M’agrada el que dius i m’agrada tenir la ma estesa cap a Espanya, però si la rebutja, no hi ha més remei que tendir-la cap a Europa.

  22. Magosen 13 maig 2013 en 13:15 22

    Primer de tot, gràcies pel seu escrit, Sr. Xavier Cubero. Li explico el meu cas. En Jordi Monés, historiador nascut a Badalona, recorda en les seves encara no publicades memòries (que espero pel bé de la nostra memòria que es publiquen aviat), Com va veure marxar cap a l’exili a tota la meva família. Van marxar de casa seva, a Badalona. Jo vaig néixer a Mèxic D. F. La meva primera parla fou en “castellà” però ara, segons sembla, ara, ja puc dir que parlava de petita en “mexicà”, doncs puc defensar aquest idioma diferent al castellà, ja que, segons els lingüistes del PP premis Nobel del Parlament Aragonès ara, ja no existeix una unitat lingüística per a cap llengua del món mundial. Doncs bé, la meva parla mexicana, fou la meva primera llengua, però tots els nens, escoltàvem parlar en català als nostres oncles i a molta gent del nostre entorn. Una mestra de la meva primera escola de Mèxic a qui jo estimava molt i que era de Lleida; la recordo a vegades parlant amb altres mestres en la mateixa llengua que ho feia la meva família paterna. Els meus germans i jo, no els enteníem, encara érem massa petits. El meu pare, finalment just fets els nou anys va decidir enviar-me a Catalunya i el primer que vaig veure en arribar aquí, fou el mar de Badalona i la primera nena que vaig conèixer, era la neta de la sra. Cané, aquesta nena, ara ja senyora, es diu Maria. Jo coneixia a els seus avis que també s’havien exiliat el mateix dia i junt amb la meva família. Ella no tenia la sort de conèixer els seus avis. Tot seguit em va parlar en català. Al setembre, al poble del Figaró (Figueró), vaig conèixer a un nen de nom Manel Martí i Carrasco i la seva mare, em va explicar que el seu pare i el meu avi, tot i no ser del mateix partit, eren molt i molt amics, doncs bé, ells van ser qui em van fer prendre consciència de la parla de la meva família del que significava ser exiliat. Em parlava en català i eren tots ells i elles tan amables amatents i integradors que, vaig estimar les paraules dites en català de tal forma que, després a l’escola, on no es podia parlar en català, vaig acabar d’aprendre’l també gràcies a les meves companyes i amigues de classe ja que, només es podia parlar en català a l’hora del pati i en sortint de l’escola. Gràcies a na Maria Cané, a en Manel Martí i a totes les nenes de la meva escola de Sant Andreu del Palomar així com amb la meva família d’aquí jo, que havia arribat a l’agost, per Nadal ja sabia parlar en català. Vaig poder aprendre una llengua que estava prohibida. La llengua pròpia prohibida! Em van acollir amb molta estima. Puc assegurar que, he pogut escollir per voluntat pròpia la llengua catalana i com a país Catalunya. Els meus fills son catalans i la seva parla natural el català. La meva àvia mexicana, parlava una llengua que quasi ha desaparegut aquesta llengua era la pròpia dels mexicans de Tenochitlan. Era la llengua Nahualt. Poden suposar les raons històriques per les quals van desaparèixer les llengües pròpies en aquelles terres de l’altre cantó de l’Atlàntic. Estim “l’ara nova llengua mexicana”, em sembla que tota cultura té espai en aquesta Terra. Tota parla i tota cultura és una demostració de la diversitat de la humanitat. Respectar la diversitat, és el primer principi per Dret, dins els Drets Humans.

  23. Ramonen 18 maig 2013 en 10:26 23

    Sr Javier, si és que a un mentider se li pot cridar Sr,No sap gens del que significa ser Català.i menys de la història d’Espanya i Catalunya. Hauries de fer-t’ho mirar i buscar-te un altre discurs….No necessites mes comentaris…

  24. Jaume Pubillen 18 maig 2013 en 14:28 24

    Sr. Ramon: On són els seus arguments per titllar de mentider al Francisco Javier? Crec que ell no fa més que explicar la seva experiència, que deu ser tan respectable com la seva. Amb una diferència: la del Francisco Javier és raonada i la seva és pura desuqalificació.
    Apa adeú!

  25. Joanen 18 maig 2013 en 23:37 25

    Ostres, Javier, ja veig que tot i tenir pares andalús i castellana i tu ser llicenciat en literatura espanyola has canviat el nom de Javier per Xavier. Què fort! No t’has mirat allò de la síndrome d’Estocolm? Et sents menys que els catalans “pata negra”? Si no canvies els cognoms sempre seràs un català de segona. Et convido a repassar els noms i cognoms del nostres governants de la Generalitat. Després fes una ullada a l’antiga Guia de telefònica de Barcelona i comprova el número de cognoms castellans i catalans. La conclusió és evident: A la Guia abunden els cognoms castellans al govern els catalans. Creus que els castellans son més dolents per al govern de Catalunya que els catalans? Reflexiona una mica.

  26. MARIONAen 19 maig 2013 en 13:31 26

    Et felicito de tot cor, Francesc Xavier o Francisco Javier, m’és indiferent. Et mereixes respecte i admiració, no només dels catalans sinó de tots els països del món.

  27. Conraden 19 maig 2013 en 17:07 27

    Escrit emotiu i ple de sensatesa. Jo també vaig néixer als 50, i recordo el que dius. Em van educar els “hermanos”, que no només espanyolitzaven amb la FEN (“Formación del Espíritu Nacional”) sinó que utilitzaven el càstig corporal per aconseguir el que per ells era divisa: “la letra con sangre entra”.
    El Sr. Wert em recorda aquells sinistres hermanos. Jo no vull tornar a aquells temps. A Espanya no ens hi volen si no és “espanyolitzats”.

  28. Mercèen 19 maig 2013 en 19:41 28

    M’ha agradat molt llegir la teva reflexió, que m’ha passat un amic. Crec que son paraules sensates que seria positiu arribessin a molta gent doncs sembla impossible que, malgrat els anys i el que semblava que era una evolució de tot l’Estat, haguem de veure encara la mateixa incomprensió i falta de respecte que varem viure fa tants anys. És molt trist.
    Ara està més clar que mai que dins España el nostre país no pot tenir vida com no sigui de poble vençut i anul·lat.
    Gràcies per aquestes paraules!

  29. Alfred Macià Roigen 20 maig 2013 en 19:01 29

    tot el que dius,ho diria jo i amb els meus cognoms seria normal,però amb els antecedents,es fantàstic. Desitjo que siguem
    moltíssims els que pensem igual. Alfred

  30. olmen 23 maig 2013 en 8:50 30

    Felicitats per l’article. M’he sentit identificat i m’ha emocionat. També m’han agradat els comentaris, tret d’un parell, que com sempre, són sense argumentació i tant intrascendents com si el teu nom és en català o castellà. La importància rau en els sentiments i en l’exposició de fets totalment objectius (la gran mentida de la Constitució i de la democràcia). Per la meva part veig clar que vivim en la darrera colònia castellana i no som independents encara per la proximitat geogràfica a la metropoli (autèntica fàbrica d’independentistes). Moltes gràcies Javier/Xavier.

  31. Enric Miliánen 24 maig 2013 en 14:08 31

    Jo també vaig canta al cara al sol obligatòriament i am por.
    Soc català, sempre u seré abans ara i quan siguem independents, Gracies Francisco Javier.

  32. Alexen 27 maig 2013 en 8:52 32

    Et felicito per la valentia d’expressar el teu sentiment amb tanta claredat. Llàstima que per llegir un text tant important, cal tenir ganes de voler llegir i entendre el que diu. Molt em temo que tal com indiques pocs tindran ganes d’entendre’ns i molt seran més viscerals en la seva resposta.
    De tota manera t’estic molt agraït, perquè com tu jo tampoc renuncio a la riquesa que em proporciona la llengua castellana, malgrat que la meva llengua materna és el català.
    No he entès mai perquè España va deixar de parlar castellà, per poder parlar español. Jo encara no he parlat mai en español, ni ho faré.
    En canvi el castellà, també m’enamora.
    Com et deia, felicitats.

  33. Claraen 28 maig 2013 en 17:52 33

    Javier/Xavier: un escrit bonic, sentit i, tot i que compartit per molts, força incomprès per altres. Em pregunto si, aquests que no l’han acabat d’entendre, són dels que els enamora la diversitat cultural i la riquesa mental que aquesta comporta, o són dels que creuen que la uniformitat del pensament ens farà més forts com a país?
    El més important, trobo jo, és el respecte pels sentiments i les vivències de cadascú i no voler imposar un pensament únic.
    Jo no sóc independentista, però veient el rebuig que una part dels habitants de l’estat espanyol tenen vers la cultura, la llengua i les persones de Catalunya em pregunto: no estarien més tranquils sense nosaltres? Seria com… si es traguessin aquell gra de pus que els irrita constantment, que els fa malviure i malparlar, que els provoca odi… Sentiments, tots aquests, no gaire saludables per una vida relaxada i plena.
    Així doncs, malgrat no ser independentista d’origen, en aquests moments, tot estimant-me molt les altres cultures de l’estat espanyol (perquè n’hi ha moltes! no una sola), prefereixo viure en un país més petit i sense conflictes culturals.
    Una abraçada per les llengües, per les cultures i per les persones que miren als altres per créixer com a persones!!

  34. jordien 29 maig 2013 en 11:17 34

    Felicitats per l’escrit.

    Em dol que en les respostes hi pugui haver persones, com la Pilar, que se sentin ofeses amb aquest text, i em costa d’entendre ja que es tracta simplement de vivencies d’un català, que relaten la por i les prohibicions en l’època del franquisme, les esperances durant la transició i la desil.lusió del moment actual. Al meu entendre expressades de manera molt concisa però alhora respectuosa.

    I per respondre a alguns dels temes que planteja la Pilar, li contestaré que em sembla molt tonto anar sembrant l’odi, crido també contra els corruptes catalans o d’allà d’ón vinguin, evidenment necessitem de les regions del costat per anar endavant, constato que Espanya és molt bonica i que Franco, per alçar-se amb èxit, va tenir el recolzament d’alguns catalans. Però diria que són temes molt variats i diferents als que s’expressen en aquest text.

    Finalment dir que em sorprèn que el seu fill, estudiant a Catalunya, als 12 anys tingués un nivell tant baix de castellà que li dificultessin l’adaptació a una escola Aragonesa, he de dir també que no es correspòn amb la meva experiència, però cas de ser extrapolable i degut a una mala praxis de l’escola estic d’acord amb que no és correcte i que cal corregir-ho.

    Gràcies Xavier per aquest fantàstic escrit.
    Clar i castellà

  35. núriaen 29 maig 2013 en 11:48 35

    Javier, Xavier, Xevi ….. i … què?
    Comparteixo el què escrius, Tot el què expliques ho he viscut, no és podia dir millor …. I en castellà. Tant que parlen i que maltracten al castellà els espanyols, podrien tenir més respecte per la seva llengua i deixar tranquils als que intentem dominar les dues. Penso que una de les millors lliçons pels espanyols i per nosaltres mateixos és parlar el castellà millor que ells, és força fàcil no troveu?
    Jo vull lluitar per la meva llengua i pel meu País, soc catalana d’avis materns manxegs i vull l’Independència per Catalunya.

  36. Ireneen 29 maig 2013 en 13:02 36

    Bellísima y emocionante carta.

  37. Carmeen 30 maig 2013 en 15:56 37

    Llegint el teu escrit he sentit una carícia pels meus sentiments.
    Clar, preciós…
    Agraeixo molt el regal que em fas amb les teves vivències.

  38. Xavieren 01 juny 2013 en 17:20 38

    Xavier,
    És tant natural i tan logic tot el que dius, que només puc que donar-te les gracies més sinceres.
    El meu reconeixement, de tot cor,
    xavier h-c d

  39. alberten 03 juny 2013 en 19:15 39

    Senyor Cubero m´ha arribat per mail l´article que figura mes amunt. Si be es cert moltes de les coses que diu, dubto molt que voste que segons diu ha nascut el any 1960, tingui que haber cantat el Cara al Sol a l´escola, donçs jo vaig neixe el any 1943 i si be es cert que ens el van fer apendre, mai ens el feien cantar per obligació, lo que no vol dir que en altres col.legis u feran, pero no crec que al any 1965 (suposo que si cantaba com a minim tenia 5 anys) la cosa funciones aixi. Atentament, documentis millor la propera vegada

  40. Quimen 04 juny 2013 en 20:21 40

    Sr.Alberto, si vostè va néixer l’any 43, jo vaig néixer al 48, o sigui 5 anys després de vostè i quan vaig acabar l’educació bàsica en el curs 62-63, per passar als estudis de Batxillerat, a l’escola, a les 9 del matí encara ens formaven, com a l’exèrcit, als alumnes al pati d’esbarjo, s’hissava la bandera d’Espanya i se’ns obligava a cantar el famós “Cara al Sol”. Els professors passejaven per totes les files d’alumnes i si algun d’ells no cantava, el primer de tot donaven un clatellot i a les 12, hora de sortida, aquest o aquests alumnes ENS quedavem castigats fins a les 13 hores.
    No poso en dubte que a la seva escola no els obliguessin a cantar, tot i que, fins l’any 67 o 68, dit per alumnes d’aquest curs no recordo bé l’any, encara era de OBLIGAT COMPLIMENT quant a hissar la bandera , el càntic d’aquesta cançó i per descomptat que la religió catòlica fos impartida per un sacerdot.
    Aquesta és la realitat i la veritat que li diu un Català, espanyolitzat per obligació com s’intenta fer en aquests tristos moments pel que passa l’educació a Catalunya o Galícia o el País Basc. Potser sigui vostè què hagi de documentar-una mica més abans de fer un comentari.
    I l’hi dic sense acritud.

  41. Jordi B.S.en 08 juny 2013 en 12:40 41

    Benvolgut Xavier/Javier:

    Em recordes aquell personatge d’Àngel Guimerà que en un moment determinat pronúncia la irrebatible frase: “l’Ànima és meva!!”

    Salut, company

  42. Quico Porreten 08 juny 2013 en 16:30 42

    Francisco Javier, acabo de llegir el teu article, et felicito molt sincerament i t’envio una abraçada!

  43. fernandoen 12 juny 2013 en 7:57 43

    Hay Señor! siempre con el mismo rollo de lo malos que son los españoles. Nací en 1968, nunca me obligaron a cantar con el brazo en alto, en mi entrono se hablaba catalán con naturalidad y a mi nunca me pareció que nadie lo hiciese a escondidas, afortunadamente soy bilingüe, soy catalán y tengo unos padres orgullosos de que me sienta español.
    ¡Menos complejo Javier! de verdad!! cuando te lo quites verás las cosas de otra manera.

  44. marioen 14 juny 2013 en 19:26 44

    Tengo algunos años más que vd., lo que me da unas vivencias bajo la dictadura franquista. Todo cuanto podamos decir y escribir referente a ese periodo de nuestra historia, remueven sentimientos de repugnancia hacia cualquier tipo de dictadura. Quienes desde las fábricas luchábamos por las libertades, entre ellas la recuperación de la autonomía de Cataluña, lo sabemos muy bien y por mucho que insistamos probablemente nos quedemos cortos.
    Basar ahora todo tipo de argumentaciones recordando permanentemente qué hizo el franquismo, me parece francamente de una bajeza intelectual deplorable. Basar la legalidad de atropellos de derechos porque en el pasado también los hubo es indigno.
    Luché contra una dictadura clara y de frente que no se escondía ni se disfrazaba. Ahora desde el eufemismo de democracia se actúa igual o peor desde las escuelas, medios de comunicación, clientelismo asociativo, y todo con el dinero público.
    No basta sr. Cubero con almacenar información y poseer títulos y cargos, sólo hace falta tener algo de sentido común, honestidad en el análisis y verdadero sentir democrático.
    Estoy en desacuerdo con casi todo lo que ha escrito, por su edad dudo de algunas afirmaciones vivenciales pero reconozco que va muy bien para alimentar la mentira.
    Podríamos hablar del derecho al estudio en lengua materna, derecho que no tuvimos catalanes de la época descrita y que ahora se niega al 50% de ciudadanos. Del derecho o no de sentirnos nación. De la eterna e interesada confrontación con la maldita España. Del papel que tuvo la llegada de gente de otros lugares de España. Supongo que vd. sabe algo de esto con madre granadina y padre zamorano, curioso. De la importancia de la lengua castellana o española en la economía de Cataluña, etc.
    Creo que en realidad es vd. el claro ejemplo del efecto conseguido de un régimen que lo abarca todo anulando el seny, la objetividad y el buen entendimiento de las libertades individuales.

  45. Daviden 17 juny 2013 en 22:34 45

    Todas estas discusiones tienen una fácil solución: CONSULTAR AL PUEBLO. Que al gobierno central autorice la consulta y que así quede claro, de una vez por todas, ante toda España, Europa y el mundo entero, lo que quieren los catalanes. Y dejémenos de historias tergiversables y de recuerdos interesados. Consultar, expresarse y decidir. ¿Qué hay más democrático?

  46. Jaumeen 18 juny 2013 en 21:53 46

    Podria dir moltes coses, reflexionar i raonar aquesta magnifica reflexio, pero com a catala de socarrel, curt de paraules i crec que gran de cor, per tantnomes vull dir-te…. GRACIES

  47. JOSEen 21 juny 2013 en 22:39 47

    Me ha gustado mucho tu escrito.
    Estoy profundamente de acuerdo e indignado igual que tú por la situación que nos toca vivir.
    Igual que tú espero la independencia con paciencia y esperanza, aunque sólo sea para saber si nos hemos equivocado. Estoy seguro que valdrá la pena.
    Un saludo y un abrazo. Animo.

  48. Esteren 13 jul. 2013 en 21:15 48

    Yo nací en el año 1975, y todo lo que contáis quizá me queda lejos. Yo estudié ya en la democracia: EGB 100% en catalán, BUP y COU 100% en catalán, la universidad 100% en catalán. En mi familia todos hablamos en catalán (aunque mi madre y abuelos son de Granada), con mis amigos también hablo en catalán y, al contrario de lo que dice la comentarista Pilar, no tengo ningún problema en hablar y escribir en castellano. ¡Ojalá pudiera usar el inglés con la misma soltura! Pienso que el sistema educativo catalán es bueno. Aunque quizá si alguien no aprende el castellano correctamente quizá sea porque es mal alumno o porque no ha tenido el maestro adecuado. No por el sistema en si.

  49. Josep Mariaen 05 ag. 2013 en 22:00 49

    Quanta raó hi ha en tot el que has escrit!.
    Les veritats no haurien mai d’ofendre. No se pot anar per la vida amb falsedats constantment.
    Estan atentant contra la nostra llengua, contra la nostra cultura i si no estèssim dintre dels foros mundials, ja haurien posat l’exèrcit al carrer, no en tingueu dupte.
    Tenim per ministres i gorbernants a una colla d’ineptes, que solament saben estafar a la gent, al seu propi poble.
    La oligarqui ens mana mitjantçant els seus titelles de torn i no tenen pietat de nosaltres ni ens deixaran viure en pau.
    Siguem valents i no deixem passar més temps.
    Nosaltres catalans, volem ser el que som i viure en pau amb tothom.
    Tornen temps complicats i no en sortirem si no ens unim i tirem cap en davant.
    ÀNIM !!, que ja estem en el bon camí.

  50. JOAN SERRAen 18 ag. 2013 en 15:27 50

    Gracies. no vaig esser conscient del adoctrinament que patiem fins a l’universitat al 1970 ara m’han acabat convertint en un independentista convençut.
    El dia 11 tots els convençuts a la cadena, els que dubtin que mirin al voltant i si ho vols veure no tinguis por serem molts i contre molts no es pot lluitar.

  51. JOAN SERRAen 18 ag. 2013 en 15:45 51

    He leído a mario me parece indigno que alguien que lucho por derechos laborales i ciudadanos de la gente ahora nos niegue el derecho a ejercer nuestros derechos.
    Quizas no entendí el fondo de tu artículo, i escribir no es uno de mis puntos fuertes, te entiendo pero el inmovilismo es lo que nos ha puesto donde estamos.
    Hacemos mal el diagnostico por que la pregunta es incorrecta.
    España en mi opinión debería preguntarse ¿por que Catalunya quiere la independencia? o en clave autocritica deberían
    preguntarse:
    ¿Que hemos hecho mal los políticos españoles para que
    Catalunya se sienta tan incomoda dentro de España?
    Pero en esta país España no existe la autocritica i por tanto tampoco la dimisión.
    Si no quiero formar parte de esta organización que es España aunque sea mas pobre i este más aislado. Ya volveremos a ganar nuestro puesto en Europa a pesar de todos los pesares.
    Son mis reflexiones mi animo no es ofender solo que me escuchen com0 yo escucho

  52. Esteveen 27 ag. 2013 en 9:01 52

    Perfecte !!!
    Un article real, ben escrit, ben dit, respectuós, tal com son les coses. Tal com s’han de dir. Gràcies per redactar-ho tan clar.
    Moltes felicitats !!!

  53. pereen 29 ag. 2013 en 17:47 53

    Sr.Cubero: Vaig néixer a Girona l’any 1945(post-guerra pura i dura), fill de pare burgalès i mare catalana. Es a dir em vaig sentir molt sovint allò de “xarnego” ja que ho era. To i això, a casa meva SEMPRE es va parlar català, tot i que el meu pare parlava castellà i es va fer una “jerga” que quan anava al seu poble, demanava “monxetas” al restaurant i allà ningú l’entenia.Vaig anar primer a 2 col.legis públics(el “Prat de la Riba” que era així com TOT el barri l’anomenava, i que fins que vaig ser gran no vaig saber que NO ES PODIA DIR, ja que el nom era “Jose Antonio”, però ja veu, tots en deiam PRAT DE LA RIBA. I MAI vam cantar el “cara al Sol” ni aixecar la bandera. Es cert, que teniem una mestre de música que en les seves classes ens feia cantar el “de Isabel y Fernando, el espiritu impera”. L’altre col.legi el FOMENTO DE CULTURA depenia de la FÀBRICA GROBER on treballava la meva mare i MAI vam cantar res. Als 8 anys vaig anar al Col.legi LA SALLE-Sant Narciso. Allà abans d’entrar en feien posar en fila, “a cubrirse”, aixecaven la bandera i EN GRAVACIÓ sonava l’himne nacional, però MAI vam haver de cantar el Cara al Sol. Evidentment que tota la formació era EN CASTELLÀ, feiem Formación del Espiritu Nacional amb un professor amb camisa blava que a l’hora ens feia la gimnàstica. Al pati TOTS parlàvem en català i al carrer també,veiem obres de Sagarra a principis dels 50 i SEMPRE he vist ballar sardanes a les festes majors dels barris de Girona en aquells anys. O sia, que tot i haver nascut MOLT ABANS que vostè, no m’he sentit gens reprimit en aquest sentit. En els anys 60 vaig anar a classes de català a la Casa de Cultura de Girona(organitzats per la Diputació), i en els 70 a l’empresa on vaig treballar, en HORARI LABORAL ens van posar un professor per aprendre la llengua per la correspondència amb els clients. Com veu, tot i ser de provincies tan properes, les coses eren molt diferents. I CAL DIR-HO TAMBÉ per no crear mals entesos.

  54. pixapoen 01 set. 2013 en 11:01 54

    Pues sí, cantábamos ‘cara al sol’, ‘motañas nevadas’ y otras que no recuerdo y teníamos la asignatura ‘formación del espíritu nacional’ y…….pero, un momento, si nos fijamos en la actual omnipresencia de ‘els segadors’, la estelada y resto de parafernalia independentista, la imposición del catalán en todos los ámbitos a golpe de multas o marginación del infractor, etc.etc. tendremos que concluir que el nacionalismo catalán está adoctrinando exactamente igual que lo hizo el franquismo. Y Don Javier, se ha olvidado de que sus padres pudieron encontrar una vida mejor en Cataluña porque era/es parte de España. Ahora que a usted le ha ido tan bien, ¿de verdad se cree con derecho a pedir la independencia?

  55. Gromenauer de Mesetaen 03 set. 2013 en 0:31 55

    Este emotivo texto me parece bastante simple. No creo que la realidad sea como la pinta usted. ¿Todo lo oriundo de Cataluña es bueno y los catalanes -de pura cepa- nunca han cometido errores ni abusos y todo “lo castellano” es torpe, malo, y los “castellanos” son todos ignorantes y bestias? La realidad no es así. Lo cierto es que Cataluña, ésa que usted tanto admira, es lo que es, con sus luces y sus sombras, pero sobre todo ES COMO ES, porque ha estado unida al resto de España de muchas maneras, por ejemplo en los desplazamientos, más o menos voluntarios de población. Si tanto problema es “españolizar Cataluña”, yo invito a todos los que piensan como usted a que “desespañolicen Cataluña” TAMBIÉN en lo que se quedarían con una independencia que proclaman por las ofensas, PERO NO POR LAS VENTAJAS. Usted mismo, como han dicho otros comentaristas anteriores, es catalán porque con una grandísima probabilidad sus padres emigraron a Cataluña desde otras partes de España porque Cataluña formaba parte de España. No es una exageración. No hace falta irse muy lejos para demostrar que el compartir el mismo país es un hecho que favorece la interrelación de todos los que viven en él, tanto para lo bueno, que usted omite, como para lo malo que es de lo que usted se queja, tenga o no razón en estas quejas. Véase el ejemplo de Portugal. La relación entre españoles y portugueses es mucho más tenue, hablamos de hace unas décadas, precisamente porque no formábamos el mismo país. Quizás estas cosas ahora cambien en la Unión Europea, pero lo que quiero resaltar es que si Cataluña no fuera española usted probablemente no sería catalán. Extiéndase esto, este hecho fundamental, la catalanidad de muchas cosas GRACIAS A ESTAR UNIDA CATALUÑA AL RESTO DE ESPAÑA, y corríjase esa visión DESTRUCTIVA Y PESIMISTA DE POR SÍ, POR SISTEMA, y entonces veamos, realmente, hasta dónde hay motivos para quejarse y en qué cosas. Si “Cataluña” “no quiere ser española”, pónganse todas las comillas que haya que poner en una expresión tan simple en mi opinión, que no vaya omitiendo partes fundamentales Y BENEFICIOSAS PARA ELLA de su relación con el resto de España. Eso es lo justo, pero quizás con esa justicia habría menos argumentos para ciertos sentimientos, o sensaciones, que creo que nacen más desde lo sistemático y que se retroalimentan sin fin y sin otra conclusión y solución posible que la ruptura. Algo habrán hecho “los catalanes” también para llegar a este punto tan desagradable, ¿no cree?… ¿De verdad se piensan ustedes que todo “lo malo” es culpa de los demás?… Quizás consigan su independencia, independientemente -valga la redundancia- de los argumentos que utilicen para justificar eso que yo creo que es una obsesión y un regusto por el sufrimiento insoluble, pero su problema, SU PROBLEMA, el de no estar a gusto, realmente, dudo que lo puedan solucionar tomando una decisión que no tiene que ver, realmente, casi nada con lo que les pasa. En todo caso ya veremos si son realmente capaces de SER, con mayúsculas, otra cosa tan distinta y buena con respecto a lo que son pero que no les gusta pero se enorgullecen de ello ante todos los demás -yo no lo entiendo pero es lo que hay: pura contradicción constante-, ya veremos qué son y cómo lo son cuando carezcan del soporte de un país de 47 millones de habitantes y de una capital para la que la tensión competidora con Madrid es fundamental. Un país de unos 7 millones de habitantes, solo, con una ciudad exageradamente grande para el tamaño del país y todo el resto siendo una especie de gran suburbio de esa ciudad, con ningún otro punto de importancia geopolítica real, porque todas estas proporciones corresponden a las de una gran capital de un país muy distinto y mucho más equilibrado y variado, QUE ES ESPAÑA, ya veremos cómo funciona y si realmente es capaz de mantener ese potencial del cual, indudablemente, una parte muy importante existe porque Cataluña no tiene la estructura de Suiza ni de Dinamarca ni de Bélgica, sino que es uno de los principales focos de España, el primero en muchas materias, pero lo es de un país que no es ella misma. Pero bueno, a lo mejor la catalanidad, en coherencia con su radicalismo y con un grado de HONESTIDAD comparable al que nos piden a los demás, supongo que tendrá la decencia de renunciar a todo aquello que es NETAMENTE POSITIVO PARA EL ESTADO ACTUAL DE CATALUÑA y que ha conseguido, precisamente por ser española. Si renuncian a la españolidad, por favor, tengan la buena educación de renunciar a todo lo que el resto de los españoles también proporciona a Cataluña. Y dejen de cargarnos el muerto, literalmente, de todo lo malo de lo que les pasa. Porque no es cierto, y porque es un abuso del que en el resto de España ya estamos muy cansados. Sencillamente, tanto en la “dependencia” como en la “independencia”, se está a las duras y a las maduras. No como los jetas. Y entiendan lo que significa “independencia”, que no es que para lo que les interesa, “España”, por ejemplo como mercado, puede seguir adelante. Me parece, incluso, de mala educación. Además de extremadamente simple. No sé en todas estas visiones, realmente, dónde queda tanto honor y tanta palabra grandiosa. Cuando todo se reduce a una visión tan parcial y sectaria. Los sentimientos no pueden justificar en todo caso lo que llega prácticamente al insulto, a la inteligencia por ejemplo. Y creo que ya está bien.

  56. magda arandaen 15 set. 2013 en 18:14 56

    et felicito Xavier, el teu article a més d’estar ben escrit es clar i real. Jo soc filla de pare de Teruel, i mare de Lleida. Jo vaig viure lo que tu expliques però més cru perque s’hi afagia la gana, la manca de treball. Jo soc nasuda el 1944. Quan sortia de casa la meva mare em deia: filla ara no parlis fins que tornem a ser acasa, el teu pare podria acabar amb un tir en el camp de la Bota. Si, es va matar gent cada dia , molts anys, per ser catalá o parlar-lo, o per una delació sense cap fonament. A partir dels 60’s lo que tu expliques per nosaltres ja començava a ser la “dictablanda”, jo tenia 16 anys i ja deixava d’anar a Col.legi per anar a fer el Preu., i anar a l’Universitat, perque ja es començava a millorar l’estat económic, no obstant els emigrants encara molts vivien en barraques o barris sense serveis

  57. Felisa arajol paesaen 03 oct. 2013 en 16:42 57

    Et felicito, no és pot explicar millor., la diferència entre tu i jo apart de ser més gran jo tinc 67 anys , és que a mi si que em castigaren a classe per parlá catalá tot i shen catalana la dire., i haber sofert greuges e insults quan darrera la barra del bar del pare a Sant Adrià del Bessos, on l´ajudaba a servir , em baix tragar les llágrimes que aquella situació tan injusta em produïa ., quan el pare em déÏa ., devant un client que no coneguis parlem en castellá., i jo li contestave .., no puc pare.., dons em buscarás la ruïna.. SOC INDEPENDENTISTA., peró el que no faré mai , és tornar am la mateixa moneda.,el que vaigs patir, per que en aquella época s´obligava a la gent a ser ignorant, i mols varen venir enganyats., també hi ha qui em 50 anys no han volgut apendre., peró aixó ja és altre cosa.

  58. Isabelen 06 oct. 2013 en 10:33 58

    M’agraden moltes de les diferents opinions, encara que hi ha gent que es pensa que estem en temps del Generalíssim, que no es podía dir el que pensa. Deixeu que cada un expliqui les seves vivències o els seus pensaments, això sí, sempre sense faltar o insultar. Ara estem a un altra Espanya, a veure si ens enterem.
    Xavier o Javier, és el mateix. Felicitats, ho dic de tot cor.
    Una abraçada.

  59. Joan Ignasien 14 oct. 2013 en 16:11 59

    Admirable!!! Enhorabona!!

  60. Joanen 16 oct. 2013 en 10:44 60

    Recordo els meus mestres que jo els parlaba en catala i em renyaben i no em deixaben.Fa tems que baig entendre que tenien por.

  61. JOAN SUBIRANAen 09 nov. 2013 en 11:14 61

    Ufffff.
    GRACIES, moltes gracies per tornar-me aquests records que també son els meus. Impossible escriure-ho millor. Sóc nascut al 52 i els comparteixo al 100 %. Novament GRACIES.
    Joan Subirana

  62. Joan Baraldésen 11 nov. 2013 en 12:21 62

    Moltes gràcies per posar per escrit allò que tants hem viscut i sentim.
    Jo si que sempre he sigut independentista, potser perquè soc català i la meva família ho ha sigut des de fa moltes generacions. Potser per això agraeixo encara més les teves paraules.
    Joan

  63. mari carmeen 19 nov. 2013 en 6:18 63

    fiiiiuuuu!!!!

  64. Antonioen 22 des. 2013 en 18:40 64

    Adjunto al final del articulo mi modesta respuesta-opinión, hastiado ya de tanta susceptibilidad, harto de tanta majadería, de mentiras y medias verdades, exageraciones, publicidad subliminal, etc.
    Dejemos de una vez de “cogérnosla con papel de fumar” y afrontemos los problemas, que son muchísimos, o pretendemos volver al oscurantismo de una época que creíamos enterrada.

    A Don Francisco Javier Cubero Egea

    No puedo más que felicitarle sinceramente por su escrito, se nota que lo suyo es la literatura, yo con su permiso voy a responderle a algunos puntos que no me cuadran.

    En primer lugar pedirle perdón por mis errores de redacción dado que yo, soy de ciencias y por lo tanto estoy en desventaja.

    Para situarnos le diré que nací en 1940 por lo que atesoro una experiencia de 73 años (descontada la época del biberón). Esto quiere decir que tengo 20 años más que Vd. 20 años más de sufrir la represión franquista que Vd.

    De padres valencianos vivo en Barcelona desde 1943, castellano-parlantes, pese a ser valencianos.

    Recordarle algo que Vd. parece obviar y es que la represión idiomática del franquismo lo fue en toda España por lo que no se trataba de “españolizar” sino de reprimir, como y de la manera que fuere a vascos, gallegos, catalanes, y a cualquier región con idioma o dialecto propio. No solamente a Catalunya

    Puedo asegurarle que pese al intento franquista (que no, españolista) haciendo cantar a los niños el “cara al sol”, no lo consiguieron ni por asomo pese a la prohibición de la enseñanza de otros idiomas en Centros de Enseñanza.

    No puedo pasar por alto su novelesca exposición de cómo recuerda con 6 años sus canticos de “cara al sol” elevándose la bandera franquista por el mástil, formados en el patio del colegio, si tenía Vd. 6 años, estamos en 1966.

    Los mismos recuerdos los tengo yo, pero con una pequeña diferencia y es que yo ya tenía 10 años, por lo tanto estábamos en 1950 y por ser una época de pobreza y miseria, en la que a Vd. aun le faltaban 10 años para nacer. Nosotros como éramos más pobres en el Colegio Cervantes, de la calle Baja de San Pedro (colegio municipal) solamente y dentro del aula nos decían aquello de “a cubrirse” que consistía en poner la mano derecha sobre el hombro del compañero de la fila anterior y cantar de forma por cierto desastrosa esa canción patriótico-franquista (no españolista) y es que no teníamos patio ni mástil para elevar banderas.

    Le adjunto mi fotografía de 1949 en el patio del Colegio Cervantes, se aprecia el decorado natural de fondo, la palmera centenaria del patio. Nada que ver con la descripción de su posado con un decorado de libros, ante un ventanal de cipreses pintados al filo de un arroyo con busto de Cervantes y mapa político de España. (Pasaje poético, como no podía ser menos dada su profesión de escritor de poesía). Por cierto y cronológicamente existe una diferencia de 17 años, de represión franquista entre su fotografía y la mía.

    Siguiendo en los años 1950 y teniendo yo 10 años (a Vd. seguían faltándole 10 años para nacer y 6 más para tener la facultad de recordar estas anécdotas) tuve que dejar los estudios y empezar a trabajar por duras circunstancias de la vida, que no le voy a cansar con mi historia, que por cierto me ha dado mucha experiencia en mi trayectoria vital y profesional.

    Trabajando y estudiando me fui abriendo camino y pude recuperar los estudios “por libre” y entre 1958 y 1961 fui aprobando el Bachillerato examinándome en el Instituto Nacional de Enseñanza Media Luis de Peguera de Manresa (ilustre catalán 1540-1610), Mila y Fontanals, Menéndez Pelayo y Maragall de Barcelona. Y le puedo asegurar que en ninguno de estos 4 institutos se cantaba el “cara al sol” es probable que los franquistas tenían otras cosas para entretenerse y se dieron cuenta de la “misión imposible” de lavar el cerebro a tantos estudiantes refractarios al franquismo. Llegado a este punto Vd. tenía 1 año por lo que de aquí mi conclusión de la escasa credibilidad de su relato, muy bueno en su parte novelística.

    No obstante si yo he vivido en otra Catalunya, le pido humildemente perdón ya que lejos de mis intenciones ofender los sentimientos patrióticos o antipatrióticos de nadie.

    Otro si, la Religión y la Formación del Espíritu Nacional, (que aun teníamos como asignatura obligatoria al final de carrera -1968) lejos de aleccionarnos, nos “la sudaba” y nos servía de chirigota al igual que las fotos de Franco y José Antonio que junto a un señor que estaba en una cruz y que creo se llamaba INRI. (Chiste desagradable que siempre me pareció gratuitamente ofensivo e irreverente para aquellos católicos convencidos, entre los que por desgracia para mí, no me encuentro)

    Fuimos una generación de refractarios y aprendimos a discernir entre la mentira y la verdad, el 90% resultamos antifranquistas y agnósticos, cuando no ateos. Lástima que las nuevas generaciones a las que se les ha servido todo “en bandeja” no han podido adquirir esta cualidad. Nosotros corríamos delante de “los grises” por pedir libertades y si recibíamos alguna ostia, “ajo y agua”. Las nuevas generaciones que no fueros aleccionadas y por lo tanto no necesitaron hacerse refractarios a tanto “virus mental” hoy corren delante de “los mossos” con la diferencia de que por no necesitar libertades, que les sobran, piden ventajas materiales y si se escapa alguna ostia, catalana, por cierto, se monta la de “Dios es Cristo”

    Ahora vamos a hablar de nuestra catalanidad. Resulta increíble que Vd. a los 20 años (1980) no hablaba catalán y su catalanidad se despertó en Sevilla mientras hacia la “mili”, además empezó sus pinitos de catalán de forma titubeante con sus compañeros de “mili” en Sevilla.

    Resulta cuanto menos paradójico que a Vd. se le despertara en 1980 el interés de hablar en catalán en tierra extranjera y no se le despertara la necesidad de hacerlo en Barcelona durante los 20 primeros años de su vida. Yo tuve el interés de empezar a hablar catalán, aproximadamente por los años 1952 a 1955 con 15 años (a Vd. aun le faltaban 5 años para nacer) en que ya lo hablaba correctamente, para ser autodidacta. Lo aprendí practicándolo con mis amigos catalanes y no catalanes, con el uso del mismo en muchos años adquirí un acento del que me he sentido y me siento, orgullosísimo. Acento y catalanidad que he lucido por toda España en incalculables viajes, sin tener el mas mínimo problema con nadie, hasta el presente, en que parece que un puñado de ignorantes están dispuestos a poner en actualidad, aprovechando cualquier ocasión o comentario de politiquillos de “dos al cuarto”.

    Parece cuanto menos increíble que Vd. no se enterara que en 1980 ya hacía 5 años que se había muerto el Dictador y que ya hacía 5 años que el franquismo y su dictadura eran cadáveres malolientes y finalizados sus métodos inquisidores.

    El 1982 cuando Vd. volvía de Sevilla con sus atrasadas ideas de catalanidad, mis hijos de 11 y 13 años ya estudiaban no solo el catalán, sino estudiaban en catalán (que no es lo mismo) en el colegio Ennec Bonfill (ilustre catalán del año 991) próximo a Barcelona.

    En 1979 yo fui elegido concejal en la candidatura de CDC y debo decirle dado su retraso catalanistico que la campaña electoral fue en catalán y castellano sin que aparecieran fantasmas del pasado.

    Para aportarle otro dato lingüístico en 1968 (Vd. tenía 8 años) finalizada la carrera y colegiarme, me sorprendió gratamente que el Colegio Oficial nos enviara toda la correspondencia, tanto particular como legislativa en catalán, sin que las fuerzas represoras asaltaran el Colegio, por cierto fue mi posibilidad para empezar a prender a leer en catalán, también como autodidacta.

    Por lo demás de su escrito, estoy de acuerdo en muchas cosas, muchísimas y como no podía ser menos algunos desacuerdos. De su experiencia se deduce que todo va en la misma dirección y se “cargan las tintas” con verdades y medias verdades que es lo más cercano a la mentira supongo que no premeditadamente sino por ofuscación. Cuando llegue Vd. a mi edad si tiene suerte y atesore mi experiencia se dará cuenta de que entre el blanco y el negro existe una gama de tonalidades algunas de ellas maravillosas.

    Un apunte sobre el muy ofensivo término de “polacos” termino que me explicaron, la única vez que lo he escuchado en un pueblo de Aragón (1975) me dijeron que era porque no entendían el catalán, lo cual me pareció natural, ¿cómo podían entender el catalán? Si otros muy catalanes ellos, tenían miedo a los fantasmas del pasado y no lo hablaban. Debo recordarle que nosotros, con verdadero desprecio, llamábamos a los de fuera de Catalunya, “charnegos”, “lolailos” y “castellanufos” aderezado últimamente con el genérico de “ladrones”

    Un apunte final, sobre incomprensión y tolerancia, a principios de los 70 Joan Manuel Serrat, estuvo declarado traidor a la causa catalanista, por cantar algunas canciones en castellano y boicoteado, tuvo que defenderse alegando que el castellano también era su lengua materna (madre aragonesa). El escritor Josep Pla, también fue boicoteado, con grandísimo acierto por los defensores de la causa catalanista ya que en 1980 el Honorable Sr. Josep Tarradellas le distinguió con la Medalla de Oro de la Generalitat. Si tiene Vd. tiempo le recomiendo las dos biografías.

    Finalmente no olvide Vd. que yo soy y me siento tan catalán como Vd. y que quiero lo mejor para mi Catalunya. Y si supiera cual es la solución la defendería “a capa y espada” perdón, es una frase de conquistador y la defendería, ya no por mí (que me quedan 4 telediarios) sino por mis hijos y mis nietos, catalanes todos ellos.

    Me alegro de que Vd. haya encontrado, al fin, su identidad y de que esté tan convencido de que la independencia de Catalunya será lo mejor, permítame que otros con más experiencia que Vd. en la vida, estemos sumidos en un mar de dudas y sigamos estudiando y analizando pros y contras, que es la única forma de equivocarse con pleno conocimiento de causa

    Un afectuoso saludo
    A.Fabra.Ruiz

    Barcelona, octubre de 2013

    PD. Adjunto mi fotografía, que es la que se hacía a los alumnos del Colegio Cervantes de Barcelona, calle Baja de San Pedro en el año de 1949, como puede observarse muy sencilla al lado de la descripción que Vd. hace de la suya 17 años después.

  65. Jaumeen 20 gen. 2014 en 23:29 65

    Gràcies…Francisco Javier (o Xavier…com vulguis)..
    Pura pell de gallina…tot viscut com ho expresses a 100 km, només, de Badalona.

  66. Carmen Godinsonen 28 gen. 2014 en 1:12 66

    Jo soc de pare Murcià i mare Catalana, Jo vaig neixa a Premià i
    vem marxà a Australia el any 1962, de Carmen Godinez-Abellò ara soc Carmen Godinson, tothom tenin que ballà al ritma que toquin.
    Quand a Roma …. ancara que he viscut a Australia per 52 anys,
    sempre parlan l’ Angles, el meu cor sempre ha tingut sentiment per Catalunya… jo no se el per que no podem ser, espanyols i catalans. Tenir el nostre govern les nostres lleis, idioma, etc.. i formar part d’Espanya..com a estat independent.
    Jo tinc molt bons records de petita i a casa sempre es parlaba
    el catala… la mama i nosaltres li parlaban el catala al pare i ell contestaba amb castellà. Mai cap problema.
    Lo que passa avui dia, jo no se res, vaig a Barcelona de tant amb tant, aquest Juny que ve , tornare, sera al meu 7 viatje.
    Els que viuan alli, sabran mes que jo… Quand jo vaig arriba a Australia, vaig tingue que apendra l’angles, la gent pot apendra el catala…. etc… aqui Australia som unes 150 nacionalitats, tothom parla lo que vol a casa, per per la llei…tot ea Angles.. It’s all English my friend, not American, but the proper Queen’s English.. with a Australian accent.
    Bo, aixi es…. força i respecta.

  67. Jesús Ortega Martínezen 23 març 2014 en 19:44 67

    Gracias, esa palabra encierra la emoción que he sentido al leer, una vez más, relatar con verbo claro y palabras llanas, la realidad de este país de las españas, como lo llamó algún reyezuelo de ánimos unificadores.
    Catalan, charnego, hijo de Riojana y Toledano, con hijos catalanes (menos charnegos), casado, en su día, con madrileña de padre madrileño y madre andaluza; con yerno manchego puro, con nuera catalana charnega, nietos catalanes y manchegos; soy amante de un país que no me quiere, tolerante (ya no) con quellos que trato que lo sean.
    Es una lucha estéril la mía tratando de hacer entender nuestra singularidad, nustro muy distinto carácter al del resto del país, dá igual.
    Si desde “la meseta” no se hace nada por integrar sentimientos, desvelar engaños y solo se potencia el rechazo, la vuelta al pasado colonialista castellano, solo conseguiremos separarnos más.
    El gobierno de las españas perdió la oportunidad de integrar a Catalunya en un estado de las autonomias de pleno derecho, pateó en cuanto pudo, derechos, leyes, lengua, costumbres, gentes, en suma ¡pateó a Catalunya!, como se viene haciendo desde mediados del siglo XVII con el Tratado de los Pirineos y poseriormente afianzando posiciones en 1.714, hasta nuestros días, en que los “hidalgos caballeros castellanos”, con la santa inquisición de sulado, vuelven al medioevo.
    Por todo ello y no siendo independentista, analizando fríamente la situación, mejor en Europa respetados que en España humillados.

  68. Hèctoren 17 jul. 2014 en 23:45 68

    Gràcies, Xavier,
    Jo sóc d’un poble de Lleida i nascut l’any 1961.
    A mestra (col·legi) l’ensenyament el vam rebre, en quant a explicacions, en català (pràcticament tothom era catalonoparlant, tant mestres com alumnes), però la lectura i l’escriptura en castellà.
    També era preceptiu lo “Buenos días” en arribar i “Que Vd. lo pase bien” en marxar.
    Fins als 8 o 9 anys haviem de cantar lo “Cara al sol” mentre s’hissava la bandera de l’àguila.
    Llegir i escriure en català ho vaig haver d’aprendre pel meu compte i fora de les institucions públiques.
    Salutacions i //*//

  69. Ingeborgen 30 maig 2017 en 15:48 69

    Yo nací en el 76, en Badalona. Me crié en una familia castellano parlante (mis padres son castellanos) y protestante. Viví en un sociedad en la que se me aceptaba como catalana, a pesar de que me costaba expresarme en catalán y que respetaba mis ideas religiosas. Ningún niño en la escuela se metió jamás conmigo por uno u otro motivo.
    Salí de Barcelona en el 86, llorando, y aun tuve que llorar mucho más.
    Debido al perfil de colegio al que tuve que ir en mi nueva ciudad, (no voy a dar detalles para no ofender a nadie), se me humilló por mis creencias religiosas, opiniones políticas e incluso aspecto. Pronto aprendí a callar, pero la violencia sufrida me dejo una marca que me ha costado superar.
    Con esto quiero decir que cuando desde Cataluña os sentís poco respetados por el resto de España, quizá deberíais pensar que no es España la que os desprecia, sino una parte de esta sociedad, muy acostumbrada a mandar y a tener una visión monorraíl de todo.
    El resto de España, sufrimos también ese desprecio, igual que vosotros.
    Por eso, que Cataluña se vaya es una tragedia para España. Nos abandonáis a todos los que deseamos una sociedad plural y multilingüe.
    Por favor, no olvidéis que no hay un enfrentamiento entre castellanos y catalanes, sino entre la gente que respeta y la que quiere imponer su opinión a toda costa.

    Mis mejores deseos para todos.

Comentaris RSS

Deixi una contestació

*