09 juny 2008

La UEFA i la Mercedes-Benz (Comedia en cinc actes)

Publicat en 9:12 sota General


Primer acte

La UEFA va signar amb la Federació de Futbol de Suïssa (i amb la de Austria), amb les ciutats seu dels partits del Campionat de Europa acabat de començar i amb els propietaris del estadis elegits una serie de contractes per assegurar un bon Campionat. Naturalment la UEFA va adoptar la posició del fort, ja que és la que disposa dels drets sobre el Campionat, i per tant va exigir molt i va donar poc.

Segon acte

La UEFA va signar amb empreses de gran nivell uns contractes com a patrocinadors, o sponsors com és diu ara. En els contractes (molt substanciosos per la UEFA) els patrocinadors tenien assegurat que dins dels estadis, en tota la propaganda oficial, en els espais acotats per fer retransmissions massives i en la denominada Zona 1 ( els voltants dels estadis) no es permetria cap propaganda o consum de productes que no fossin dels patrocinadors.

Tercer acte

Prop del Estadi St.Jakob de Basilea fa poc que es va obrir una distribuïdora d’automòbils Mercedes-Benz. Tan la zona d’exhibició com la part administrativa estan dins d’un magnific edifici dissenyat per els arquitectes suïssos Herzog i de Meuron, coneguts mundialment i que han dissenyat l’estadi olímpic de Beijing i el Fòrum de Barcelona entre altres moltes obres.

Quart acte

La UEFA ha obligat a la distribuïdora a cobrir la façana i naturalment el signet i el nom de l’empresa durant el campionat de futbol ja que el fabricant asiatic Hyundai te un contracte de patrocinador i no es pot tolerar competencia tan prop de l’estadi.

Els dies de partit, la Mercedes-Benz ha donat lliure als seus empleats. Els altres dies, treballen amb llum artificial ja que tota la façana de vidre està tapada per no mostrar els cotxes exposats a l’interior.

Cinquè acte

El director de la distribuïdora Mercedes-Benz diu que, en el fons, està content de la decisió de la UEFA perquè han tingut i tenen una molt bona propaganda, que no costa ni un ral, ja que tots els mitjans de comunicació parlen d’aquest fet.

Conclusió

La conclusió és que no hi ha conclusió. Per una part molesta la prepotència de la UEFA, que s’embutxaca molts milions i que ve amb exigències que contradiuen la política de lliure mercat ja que aquí parlem d’un espai fora de l’estadi, de domini public, d’una empresa amb tots els permisos per treballar i que paga els seus impostos. Per altre part, el distribuïdor Mercedes-Benz que aprofita de la situació (injusta) per fer propaganda gratuïta del seu negoci.

En el fons, arribem al mateix punt de sempre, i que en català vulgar s’expressa com “la pela és la pela”.

No hi ha resposta